Seminario de Investigación "Bridging Divides: Immigrant Integration and Bullying Reduction in Spanish Schools"

El seminario, destinado a docentes, investigadores, becarios y estudiantes interesados en la temática, se realizó el viernes 4 de abril a las 12:30 hs. en la sala 425 de nuestra Facultad de Ciencias Económicas UNLP.

Anna Sanz-de-Galdeano es Profesora en la Universidad de Alicante y Directora del Doctorado en Economía en la misma universidad. Tiene un PhD en Economía por European University Institute y realizó sus estudios de grado en la Universidad de Valencia. Se ha desempeñado investigadora en la Universidad de Padova, Georgetown University, el Banco Interamericano de Desarrollo y el Banco Mundial. También ha sido docente en la Universidad Autónoma de Barcelona, la Universidad Carlos III de Madrid y la Universidad de Girona. Es co-editora de LABOUR: Review of Labour Economics and Industrial Relation. Sus investigaciones se centran en temas de economía de la salud, economía laboral y economía de género y sus trabajos han sido publicados en revistas académicas como Economics and Human Biology, Health Economics, The Review of Economics and Statistics, Journal of Economic Behavior and Organization, Economics of Education Review, Journal of Health Economics, Review of Income and Wealth, AEJ Macroeconomics y Economic Policy, entre otras. 

ABSTRACT: We investigate how peer composition, measured by the proportion of immigrant grade mates, influences bullying disparities between immigrant and native students in Spanish secondary schools. Leveraging quasi-random variation in the share of immigrant students across grades within schools, we find that a greater presence of immigrant grade mates significantly reduces the bullying victimization gap between the two groups, with bullying decreasing among both, but especially for immigrants. This reduction extends to cyber abuse and is primarily observed in public schools and in large municipalities. We also find that the share of immigrant grade mates does not affect the immigrant-native bullying gap differently by gender. These findings highlight the value of fostering diverse and inclusive school environments to reduce bullying disparities and support student well-being.

AUTORAS: Catalina Amuedo-Dorantes (University of California-Merced) & Anna Sanz-de-Galdeano (Universidad de Alicante)

ORGANIZA: Departamento de Economía, Instituto de Investigaciones Económicas y Revista Económica

CONTACTO: iie@econo.unlp.edu.ar

Instituto de Investigaciones Económicas

Calle 6 #777 | 4° piso | Oficina 448

+54 (0221) 4229383