Seminario de Investigación "Consumer Debt and Poverty: the Default Risk Gap"

El seminario, destinado a docentes, investigadores, becarios y estudiantes interesados en la temática, se realizó el 12 de abril a las 12:30 hs. en la sala 425 de nuestra Facultad.

Graciela Sanroman es Profesora Titular en el Departamento de Economía de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de la República del Uruguay (UdelaR). Tiene un PhD en Economía por el Centro de Estudios Monetarios y Financieros (CEMFI) y dicta cursos de pregrado y posgrado en Econometría. Ha dirigido la implementación de la Encuesta Financiera de los Hogares Uruguayos (EFHU), primera encuesta que recoge información sociodemográfica y económico-financiera de los hogares en Uruguay, relevando con detalle la tenencia, composición y valor de activos y pasivos, ingresos y egresos, así como también acceso a mercados financieros y uso de medios de pago. Sus investigaciones se centran en temas de Microeconometría aplicada incluyendo estimación estructural y evaluación de políticas. Sus trabajos han sido publicados en revistas académicas como Quarterly Review of Economics and Finance, Journal of Econometrics,  Journal of Applied Econometrics, Journal of Development Studies, entre otras.

Abstract: This paper examines the disparity in default risk between vulnerable and non-vulnerable populations in consumer lending. We merge an exhaustive registry of loans granted in the financial system with microdata on vulnerable individuals applying for social programs. We estimate the sources of this disparity and how loan and individual characteristics influence the probability of default. We find that vulnerable individuals have a higher risk than non-vulnerable individuals. However, this difference is reduced when individual debt characteristics, particularly the interest rate, are considered. Specifically, interest rates explain at least 30 percent of the risk gap. We also find that the default probabilities faced by lending firms are higher than those faced by banks, but we show that this effect is partly due to interest rate divergences. Our study underscores the importance of considering individual characteristics, loan characteristics, and interest rates when assessing default risk. While recognizing their limitations, these results suggest the need for policy interventions to promote financial inclusion, fair interest rate practices, and financial education, especially for vulnerable populations.

Autores: Lucía Bertoletti, Fernando Borraz y Graciela Sanroman (dECON UdelaR)

Organizan: Departamento de Economía, Instituto de Investigaciones Económicas y Revista Económica

Contacto: iie@econo.unlp.edu.ar

Instituto de Investigaciones Económicas